BILLEDER & BAGGRUND


Jeg opfatter ikke mig selv som sentimental - heller ikke i forhold til mine billeder. Der ilægges ikke så mange følelser i mit arbejde med mine billeder. Omvendt ligger der mange tanker og idéer. Jeg forholder mig meget konkret til det enkelte billede - den grundlæggende idé, måden billedet bliver komponeret, beslutninger omkring materialer og billedets udformning. Hvert billede har sin historie og sin udfordring,

og jeg bliver ved med at arbejde med billedet, indtil jeg ikke har flere tvivlspørgsmål at stille...

Preserving Nature

En nyfortolkning af blomster i vand


Jeg forundres over menneskets fascination af naturens skønhed og samtidig lyst til at kontrollere og manipulere naturen på plads ind i vores menneskeskabte form og kultur. Jeg gør det selv og elsker at plukke smukke blomster til mine vaser. Samtidig er det paradoksalt - at den skønhed jeg beundrer - har jeg dødsdømt, i det øjeblik jeg plukker blomsten. I dette projekt har jeg arbejdet med en nyfortolkning af begrebet blomster i vand. Jeg drukner mine buketter og gengiver mine betragninger. En kærlig tanke til de traditionelle botaniske illustrationer og et glædeligt gensyn med et af mine ynglingsmaterialer - den fantastiske akvarel. 

Unbinding Flowers

Skønheden i blomsterbinding?


Her står vi så med knejsende nakke.

Ranke og stolte i smuk harmoni.

Nøje udvalgte til hver sin plads.

Støttet af hinanden og det snærende bånd. Afpillet, afstivet, tilsnittet og beskåret,

stråler vi bundet i form og i farver.

I vores genmmetænkte ypperste perfektion

Stirrer vi ubevægelige op.


OUTBREAK

LIGHTBALL & WIRE


Jeg blev optaget af illusionen om at gennembore et lærred med gamle ledninger.


At lade teknikken bryde ud gennem lærredets overflade, og på denne måde være det forstyrrende element i en ellers harmonisk komposition.


Jeg har nu et helt arkiv fotos liggende, hvor gamle ledninger af alle typer og farver bliver proppet igennem et gammelt lærred.


Noget siger mig, at dette først lige er begyndelsen, og jeg ikke er fædig med dette emne endnu.


Warsaw 1945

En ubegribelig ødelæggelse


Fotografierne fra Warszawa, 1945 dokumenterer en by lagt i ruiner. De er vidnesbyrd om en ødelæggelse så stor, at det er svært at begribe omfanget.


Ligeså svært er det for mig at forstå, hvor omfattende skade vi mennesker kan udføre på os selv. Hvad der har taget århundrede at opbygge, formår vi at tilintetgøre på så kort tid.


Fotografierne er dog også vidnesbyrd om, at noget stadig står tilbage efter den altoverskyggende katastrofe - og historien kan bevares i selv de mindste ting.

Chula Tulipán

Den hotteste tulipan


Jeg fik den fineste buket tulipaner i foråret.


Ligeså stærke og ranke de står udenfor i det omskiftelige forårsvejr - ligeså skøbelige og svage bliver de indenfor i en vase. 


Deres levetid bliver så kort og de falder hurtigt fra hinanden.


Endnu engang bliver jeg fascineret af skrøbeligheden og bliver betaget af de ukendte og udefinerbare former og farver, som opstår i forfaldet.




Liljer


Bare fordi jeg elsker at male blomster og fik en buket liljer. Og hvis jeg lige får muligheden for at integrere lidt elmaster og ledninger ind i en skygge. - Tja, så vil begejstringen ingen ende tage.

Jeg ved, hvor der fandtes en have

Et minde fra farmors have


Min far har altid fotograferet meget. 


"Væ do mæ ind og se en bild" betyder i bund og grund, at afsætte meget lang tid til at gennemgå en vifte af billeder på hans computer, gerne motiver fra hans have, gamle indscannede dias af afdøde forfædre.


Min far er opvokset på den jyske hede i Dejbjerg. Trods den barske natur lykkedes det for min farmor og farfar at skabe en smuk have - en oase i det vejrbidte vestjyske. 


Jeg har leget i denne have som barn. Haven er et skønt minde og jeg tænker indimellem på farmor, når jeg selv arbejder i min egen have.


I dag findes farmors have ikke mere. 


Ingen har overtaget og videreført det store arbejde. Haven er overtaget af den ubamhjertige og nådesløse natur. Tilbage står minderne, men også min fars billeder.


De smukke standhaftige iris fra mit fars fotografi blev inspirationen til et glimt af en tid der var engang - at alting har sin tid og at alting vil forgå.


Når lyset tændes

En afslutning eller en ny begyndelse


Jeg bliver altid meget påvirket i overgangen mellem afslutning og

ny begyndelse.


Som barn kan jeg huske, da det pludselig gik op for mig, at den dag jeg oplevede aldrig ville komme igen, og den ting jeg lige havde gjort aldrig ville kunne gøres om. Det var en skelsættende og meget dramatisk opdagelse. 


Mange af mine billeder bearbejde lige netop dette tema. Et øjebliksbillede at det øjeblik, hvor noget enten slutter eller skal lige til at begynde.


Om det er det ene eller det andet vil jeg lade beskueren afgøre - for mig er det selve tilstanden i dette øjeblik, der fascinerer mig.

Som manna fra himlen

En ødelagt drøm


Når noget kommer uventet til én; Penge fra en gevinst, overskydende skat eller pludselig lønforhøjelse. En glædelig overraskelse.


Fortællingen stammer fra Bibelen om mannaen, der daler ned fra himlen til de sultne, som konkret eller åndelig føde.


Men sommetider,  er det der kommer uventet ned fra himlen ikke  en glædelig overraskelse.



En afklippet olivengren

En ødelagt drøm


I 2012 gik håbefulde mennesker på gaderne med oliven i hænderne, med budskabet  om fred og ønsket om større frihed og forandring i deres land....Resten er historie.

Pietà

Barmhjertighed


I religiøse sammenhænge betyder ordet "fromhed". Herudover er ordet betegnelsen for den kunstneriske fremstilling af jomfru Maria med den døde Jesus på skødet.


Inspirationen til dette motiv kommer fra den polske Ghetto, hvor 2 jødiske drenge sidder sammen.


Dette motiv har jeg trykt flere gange og kombineret med forskellige tekster fra

"Les Miserable" Idéen var at synliggøre, hvor mange forskellige opfattelser der findes af den samme situation og dermed også forskellige sandheder.


I mit univers eksisterer den endegyldige sandhed ikke...

Grafik på print / 18x20 cm

Maleri

Akryl & collage på lærred


Måske ender jeg med at blive blomstermaler?? - Ihvertfald elsker jeg at male blomster og især mine kirsebærblomster. Måske fordi de på den ene side er så skøbelige og fine men på den anden side så markante. Jeg ved det faktisk ikke engang selv.

Maleri

Mixed media på lærred


Jeg har en tendens til at arbejde så længe på nogle af mine billeder - at hvert et penselstrøg og hver en streg bliver nøje overvejet og gennemtænkt. Det skaber behovet for at løsne ideerne og eksperimentere med noget andet end normalt. Her har jeg arbejdet med fornemmelsen af mos. Motivet er inspireret af en regnskov i USA - dækket af mos.

Maleri

Mixed media på lærred


Sommetider bliver jeg nødt til udfordre min egen trang til orden. Jeg tvinger mig selv til at lade tilfældighederne råde og se hvad der udvikler sig. Mine seneste arbejder er inspireret af udtrykket " What lies beneath", og bearbejder kontrasten mellem ukontrolleret og styret.

Kløjdis Hus 

En eneboer i mosen


Kløjdi boede alene i mosen. Det gamle stråtægtshus var faldet sammen, og Kløjdi sov til sidst ude i en bås i stalden. Der gik mange historier om Kløjdi. Mest af alt lugtede han så meget, at han var forment adgang i  den lokale Brugs. Han hed Hans Nielsen men blev kun kaldt Kløjdi. Hvorfor fandt jeg aldrig ud af.


Jeg mødte Kløjdi på det lokale plejehjem. Han var fanget i systemet og måtte ikke komme hjem. Han inviterede mig til at se hans fantastiske sted ved mosen, og jeg brugte efterfølgende mange timer ved det forladte hus i mosen. Hans dyne og pude lå stadig krøllet sammen i grisebåsen, og jakken hang til højre for en af dørene i huset.


Huset gik i forfald, som Kløjdi, og i dag findes hverken huset eller Kløjdi længere...

Maleri & Grafik

Collografi, akryl & tegning på lærred

En rosenrod

Jeg fandt en rosenrod. Den ligger på terrassen. Den er let tilgængelig. Har hele tiden nye motiver. Kaster nogle fantastiske skygger. Er i det hele taget bare nem at arbejde med. Så det gør jeg så en gang imellem. Mest når jeg ikke har behov for at gøre så mange overvejelser, men bare arbejde... Rosenroden er repræsenteret både i tegning, grafik og maleriet.

Sneglehuse

Sommetider lander jeg ved sneglehuse. Det er efterhånden sket nogle gange.


De sneglehuse jeg finder på stranden er tomme og  indeholder ikke mere liv. De skyller op på stranden for at forfalde og gå i stykker.


Perfekte linier og fuldendte former krakelerer og bliver brudt.  - Nye tilfældige former og rum bliver skabt.

Skygger

Skyggen er en integreret del af lyset. Der opstår kun skygger, når der er lys.

Og når der er lys, kan du være sikker på, at der også er skygge...